Roel heeft in de afgelopen decennia samengewerkt met primair en voortgezet onderwijs, gemeenten, buurtbewoners, leveranciers van speeltoestellen en landschapsarchitecten om diverse buitenruimtes, buitenelementen, speelnatuur en duurzaamheidsprojecten te realiseren.
Geïnspireerd door de pedagogische benadering van Reggio Emilia in Italië (Loris Malaguzzi) benadert Roel het ontwerpen voor jonge kinderen vanuit het uitgangspunt van zelf ontdekkend leren. Kinderen moeten de ruimte krijgen om hun ontdekkingen en ideeën vorm te geven en hun creatieve vaardigheid te ontwikkelen. Zijn ontwerpen dagen kinderen uit tot ontdekken, onderzoeken en experimenteren.
Na een oriëntatie en analyse van de vraag en de locatie worden veelal concrete workshops georganiseerd waarin kinderen (en soms ook jongeren) al doende leren hun inspiratie te visualiseren. In zijn begeleiding streeft Roel ernaar een verbeelding te creëren die op een boeiende manier communiceert met de doelgroep, de makers en de publieke ruimte.
Roel adviseert, begeleidt en ontwerpt bij het vormgeven van de buiten(speel)ruimte. Voorbeelden hiervan zijn de ontwerpen voor groenblauwe schoolpleinen en parken als buitenspeelruimten in verschillende gemeenten, de schoolwindmolenprojecten in Schiedam en andere speelse creaties en constructies die hij samen met jongeren en ouderen heeft gerealiseerd.
De ingrediënten waar Roel mee werkt is de potentie en samenhang tussen natuur, spel(en), bewegen en ontmoeten. Om tot een ontwerp te komen gaat Roel eerst op de locatie kijken. Er zijn altijd sfeergebieden die zich van nature lenen voor een bepaalde activiteit of juist met rust gelaten moeten worden. Het één leent zich voor klimmen en klauteren, een andere plek is meer geschikt voor een voetje-van-de-vloer of avontuurlijk parcours en weer ergens anders is het uitzicht juist belangrijk. Roel vindt dat je zoveel mogelijk moet afblijven van de plekken die al genoeg in zich hebben. Dingen die hij in het ontwerp terug laat komen zijn beweeglijkheid, ontdekken, nabijheid van de natuurlijke omgeving en samen spelen. Deze elementen telt hij bij elkaar op en daarmee maak Roel een plek waarvan je meteen denkt ‘dit is het, hier wil ik graag zijn’. Het terloopse, informele karakter van een aaneenschakeling van speelplekken helpt daarbij.
Dit vindt vorm in: